Hasan Kalyoncu Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Merkezi, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanun’un 2880 sayılı Kanun’la değişik 7/d-2 maddesi uyarınca kurulmuştur. Merkezin Yönetmeliği 10 Ekim 2016 tarih ve 29853 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanmıştır. Merkez, Gaziantep Büyükşehir Belediyesi ve Üniversitemiz arasında 29.07.2016 tarihinde imzananan iş birliği protokolü ile Gaziantep Özel Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi adı ile 2016-2017 eğitim öğretim yılında faaliyetlerine Emek Mahallesi, 20 nolu sokak, numara altıda hizmete başlamış ve 31 Mayıs 2019 tarihine kadar devam etmiştir.
Protokolün sona ermesi ile Özel Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi 2019-2020 eğitim öğretim yılında faaliyetlerine Hasan Kalyoncu Üniversitesi Yerleşkesinde devam etmektedir.
Özel Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi üç temel misyon üstlenmiştir. İlk olarak özel eğitime ihtiyacı olan çocuklara ve ailelerine bilimsel dayanaklı uygulamalar kapsamında bireysel/grup eğitimleri ve aile eğitimleri sunmaktır. Ayrıca Özel Eğitim Öğretmenliği bölümü öğrencilerine, uygulama ve eğitim olanağı sağlayarak teorik ve uygulama bilgilerini bütünleştirmelerine destek olmak hedeflenmektedir. İkinci olarak Özel Eğitim bölümü öğretim elemanları ve öğrencilerin ulusal/ uluslararasında inceleme, araştırma ve uygulamalar yapmak ve bunları desteklemektir. Üçüncü olarak ise özel gereksinimli bireylere yönelik toplumsal farkındalığı artırmak amacıyla resmi veya özel kurum kuruluşlarla iş birliği yapmaktır.
Merkezimizin amacı, özel eğitim gereksinimi olan bireylere ve ailelerine destek hizmetleri, Hasan Kalyoncu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü öğrencilerine, diğer fakülte ve kuruluşların ilgili bölümlerine uygulama ve eğitim olanağı sağlamak, özel eğitim alanında karşılaşılan sorunların çözümüne yardımcı olmak için özel eğitim ile ilgili yurt içinde ve yurt dışında inceleme, araştırma ve uygulama yapmak ve bunları desteklemektir.
Özel Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi;
Özel Eğitim Bölümüne devam eden öğretmen adaylarının hizmet öncesi özel gereksinimli bireyler ve aileleri ile birlikte çalışıp uygulama,araştırma ve proje yapabilme imkânı sağlayarak mesleki yeterliliklerini geliştirmek,
Özel gereksinimli bireylerin gelişim ve öğrenme süreçleri hakkında aileleri ve toplumu bilgilendirerek özel eğitim hakkında gerçekçi beklentiler oluşturmak,
Toplumu, özel eğitim alanında erkenlik ilkesi, erken tanı, erken tedavi ve eğitim süreci hakkında bilinçlendirmek,
Özel eğitim alanında bilim ve teknoloji gelişimi ile uyumlu AR-GE çalışmaları yapılarak sonuçlarının özel eğitim alan paydaşları ve ailelerle paylaşarak toplumsal etkiyi sağlamaktır.
Özel gereksinimli çocukların gelişim ve öğrenme süreçlerini değerlendirmek,
Gelişim yetersizliği, geriliği veya gelişimi risk altında olan 0-8 yaş çocuklarının gelişim ve öğrenme süreçlerini değerlendirmek,
Gelişim ve öğrenme süreçleri değerlendirilen 0-8 yaş arasındaki çocukların bireysel aile hizmet planı (0-3 yaş) ve bireysel eğitim planlarını (3-8 yaş) hazırlamak,
Aileleri günlük yaşam rutinlerine dayalı doğal öğretim süreçleri doğrultusunda bilgilendirmek,
Bireysel ve küçük grup öğretimsel düzenlemesiyle öğretim yapmak ve izlemek,
Gelişim yetersizliği olan çocukların okul öncesi ve ilkokul gibi geçiş süreçlerine destek olmak,
Özel eğitim bölümü öğrencilerinin yukarıda sıralanan süreçlere katılımlarını sağlamak,
Özel eğitim alanında kanıta dayalı araştırmalar, projeler ve uygulamalar ile yayın üreterek alanyazına katkı sağlamak,
Özel eğitim alanında hizmet veren yerel yönetim, sağlık ve eğitim vb. sektörlerle iş birliği yaparak sunulan hizmetlere katkı sağlamaktır.